För dig som tar emot gods, så här gör du om du behöver reklamera en leverans.
Så här gör du som mottagare
Kontrollera emballage
- Ansvar som mottagare
Som mottagare av gods ansvarar du för att kontrollera det yttre emballagets skick och att sändningen är komplett innan du kvitterar och tar över ansvaret för godset. - Brister på emballage
Granska det yttre emballaget noggrant efter synliga brister eller skador. Själva varan inuti kontrolleras efter underskrift. - Vid eventuell skada
Om du ser eller misstänker skada, är det viktigt vid kvittering skriva ”skada” tillsammans med din signatur på fraktsedeln/handdatorn. Om godset kvitteras utan noteringen ”skada”, innebär det att du godkänner godsets befintliga skick och då har du ingen rätt till ersättning vid eventuell reklamation. Du har rätt att neka leveransen, det rekommenderar vi endast om godset är uppenbart totalförstört.
Vi rekommenderar att notera skada på kvittensen vid varje misstanke om åverkan på godset.
Checklista för granskning
Om någon av punkterna stämmer måste "skada" eller "saknat kolli" noteras vid kvittens och dokumentation göras.
- Fuktfläckar - Ser det ut som yttre emballaget är eller har varit fuktigt?
- Skrapmärken - Har yttre emballaget synliga skrap- eller rivmärken?
- Hål - Finns det hål eller öppningar i yttre emballaget?
- Kantstött - Påvisar det yttre emballaget intryckta eller skadade kanter?
- Antal kolli - Chauffören ska kunna visa antalet kollin som försändelsen bör innehålla.
Om något saknas ska det noteras vid kvittens. Skriv ”saknat kolli” tillsammans med din signatur.
Skador är alltid viktiga att noggrant dokumentera t.ex. med foto eller film, innan och under uppackning. För att enklare påvisa att skadan skett under transporthanteringen.
Om emballaget är felfritt, kvitterar du med din signatur. Detta innebär att du accepterar och godkänner godsets skick och att du bekräftat att sändningen är komplett.
Efter kvittens
Kontrollera godsets innehåll omgående
- Anmäl brister
Upptäcks brister på innehållet och varan efter kvittens ska det anmälas omgående till den man köpt varan av. - Meddela i tid
Skada på innehållet måste meddelas inom 7 dagar för att reklamationen ska vara möjlig.